Da li ovako treba da izgleda jedan put grada bakra?

Grad Bor je definitivno stao na noge kada je u pitanju rudarstvo i finansijski postao jedan od najmoćnijih gradova Srbije. Međutim, i pored svog tog novca koji i ostaje u gradu, dozvolilo se da jedan od najprometnijih puteva koji vodi do samog grada, ali i turističkih destinacija poput Brestovačke Banje i Borskog jezera, dodatno postane opasan usled stvaranja različitih izbočina, ispupčenja, ali i ulegnuća puta, koja se stručno nazivaju kolotrazi.

BB kolotrazi NASLOVNA
Foto: Tebrizam

Svako ko dolazi u Bor iz pravca Selišta, već se nakon samog skretanja na Selištu susreće sa veoma lošim i nebezbednim putem, i taman kada pomisli da će mu barem ulaz u Bor, u jedan sada finansijski moćan grad, biti komforniji i bezbedniji kada je vožnja u pitanju, nakon skretanja sa mosta ka Boru sve vozače očekuje novo iznenađenje.

Ova deonica puta od Bora pa pre svega do Brestovca, a zatim i na dalje ka Brestovačkoj Banji, ranije nije imala ovakvih problema kada su u pitanju različita ulegnuća i ispupčenja na putu. Međutim, pojava ovih nedostataka puta u prethodnom periodu sve je, samo ne slučajnost.

Jasno je da je industrijalni razvoj sa sve većom ekspanzijom u Boru kroz godine, a samim tim na ovom putu je sve veća frekvencija teških teretnih vozila koji dovoze ili odvoze iz Bora različite vrste sirovina, materijala i gotovih proizvoda. 

Ukoliko pogledamo samo statističke podatke, u 2019. godini prosečan godišnji dnevni saobraćaj, kada su u upitanju teška teretna vozila na ovom putu, činilo je 55 vozila. Za samo četiri godine, tačnije u 2023. godini, prema zvaničnim podacima ovaj broj se povećao na čak 97 vozila.

BB kolotrazi 1
Foto: Tebrizam

Zašto su ova ulegnuća puta toliko veliki problem?

Sama po sebi teška teretna vozila, bez obzira šta prevozila, svojim teretom utiču na stanje puta i jasno se mogu uočiti različita ulegnuća (kolotrazi) koja se stvaraju vemenom. S obzirom na to da do Bora i iz Bora se teretna vozila koriste za dopremanje i otpremanje materijala za potrebe rudnika, ova oštećenja na putu su i značajnije veća.

Ova ulegnuća puta nastaju tako što asfalt propada na onim mestima gde se točkovi teretnih vozila oslanjaju na podlogu. Ovakvo stvaranje oštećenja puta automatski prouzrokuje mnogobrojne probleme, s tim što je na putu Bor – Brestovačka Banja osim ovih ulegnuća i veliki broj ispupčenja, izbočina i neravnina.

Ulegnuća puta, kolotrazi, predstavljaju jednu veliku zamku naročito kada su u pitanju padavine, jer je dovoljno da se ova ulegnuća popune vodom i da pri nešto neprilagođenijoj brzini vožnje dođe do ozbiljnih problema. Kolotrazi ispunjeni vodom dovode do pojave takozvanog “akvaplaninga”. Ova pojava nastaje onda kada vozilo nije u mogućnosti da kroz šare gume istisne vodu koja je na kolovozu što dovodi do toga da točkovi ne dodiruju podlogu i vozilo počinje da lebdi po samoj vodi. Kritična brzina, kada je ovakav problem u pitanju, je već pri vožnji iznad 55 km/h što naravno zavisi i od količine vode na kolovozu.

BB kolotrazi 3
Foto: Tebrizam

Ovakva oštećenja puta dovode do mnogobrojnih problema, a kao najosnovniji problem se izdvaja pre svega mogućnost da vozači izgube kontrolu nad vozilom usled ulegnuća i ispupčenja asfalta puta, što može dovesti do saobraćajnih nezgoda različitog ishoda. Osim toga vozači često izbegavaju ovakva ulegnuća puta što može dovesti do nepravilne promene pravca i potencijalnih sudara. 

Ovakvi putevi dovode i do oštećenja samih vozila pre svega kada je u pitanju sistem za oslanjanje, ali tu dolazi i do habanja pneumatika što dodatno utiče na bezbednost. Na kraju, vožnja na ovako uništenom i neravnom putu utiče i na udobnost vožnje jer niti jednom vozaču, ali ni ostalim osobama u vozilu, nije prijatno da se kreću ovakvim putevima i stalno budu u nekoj vrsti slaloma kako bi izbegli sve moguće opasnosti.

BB kolotrazi 4
Foto: Tebrizam

Ukoliko tragamo za rešenjima ovakvog problema, svako će se definitivno prvo uhvatiti za to da je potrebno da vozači kada naiđu na ovakav put sa ulegnućima i neravninama prilagode brzinu vožnje, što je svakako nešto što treba ispoštovati.

Međutim ono što bi prvobitno trebalo uraditi jeste obnoviti trenutnu deonicu puta od Bora do Brestovačke Banje, tačnije postaviti novi asfaltni sloj i pre svega redovno održavati ovu deonicu puta.

Kao još jedno od rešenja izdvaja se i pojačana kontrola saobraćajne policije za kretanje teretnih vozila na ovoj deonici, kao i upućivanje ovih vozila na kontrolno merenje ukupne mase vozila usled sumnje na preopterećenje vozila.

Takođe jedno od rešenja za izbegavanje daljeg stvaranja ulegnuća, izbočina i ispupčenja na ovom putu, izdvaja se i najava Gradske uprave Bor o planiranju izgradnje obilaznice koja će usmeriti sav teretni saobraćaj iz grada. Ova obilaznica bi bila izgrađena od određenog dela puta Bor – Selište i spojila bi se sa postojećim putem Bor – Nikoličevo – Zaječar.

Koliko Vam je bio koristan tekst?

Kliknite na zvezdicu kako biste ocenili tekst!

Prosečna ocena 0 / 5. Broj glasova: 0

Još uvek nema ocena! Budite prvi koji će oceniti ovaj tekst!

Ostavi komentar

Kako vi gledate na studentske proteste u Srbiji?

Predstojeći događaji
There are currently no events.