Kada god se sprovode određeni građevinski radovi, građani suštinski ne dobiju dovoljno informacija o tim radovima, uglavnom se istakne ukupna cena projekta, ali niko zapravo ne zna sa sigurnošću šta se nalazi iza tog ukupnog iznosa. Upravo zato se kao jedno od pitanja nameće i koliko su Borane koštali ivičnjaci prilikom uređivanja trotoara ulice Moše Pijade?

U prethodnom tekstu predstavili smo informisanost naših sugrađana o uređivanju trotoara u najprometnijoj ulici u Boru. Kroz naše online istraživanje uvideli smo da je informisanost građana na izuzetno niskom nivou, i želeli da na osnovu informacija koje smo dobili od same gradske uprave, a to su svega dva ugovora koja su direktno vezana za ulicu Moše Pijade, građanima približimo na koji način se novac iz gradskog budžeta ulagao za uređivanje ove ulice.
Prilikom uređivanja trotoara, ili prilikom bilo kog građevinskog rada, postoji mnogo elemenata i radova koje je potrebno platiti da bi se proces sproveo od početka do kraja. Od svih informacija koje smo dobili kroz same ugovore, kao dva elementa na koje smo se fokusirali, izdvojila su se ulaganja u ivičnjake i behaton ploče za uređivanje trotoara.
Detaljnu analizu svih ovih ulaganja sproveo je naš stručni saradnik Igor Velić, master inženjer saobraćaja, i o tome ćete imati prilike da saznate nešto više u narednom periodu. U ovom tekstu prikazaćemo koliko je iz gradskog budžeta grada Bora izdvojeno novca samo za uređivanje ivičnjaka ulice Moše Pijade, kao i da li je taj uloženi novac u skladu sa onim što možemo pronaći na tržištu.

Rekonstrukcija dela trotoara ulice Moše Pijade
(radovi izvođeni ispred zgrade gradske uprave)
U 2023. godini u Boru je izvršeno uređivanje ulice Moše Pijade, koje je podrazumevalo rekonstrukciju dela trotoara u ulici Moše Pijade sa formiranjem parking mesta. Za samo uređivanje dato je 3.368.271,60 dinara (sa PDV-om), od čega je za nabavku i ugradnju ivičnjaka izdvojeno 241.920,00 dinara. Rekonstrukcija je prema dogovorenom trebalo da traje ne duže od 30 kalendarskih dana.
Prema ugovoru koji je sklopljen između grada Bora i izvođača radova, za nabavku i ugradnju novih ivičnjaka predviđeni su sledeći detalji:
- Nabavka i ugradnja betonskih ivičnjaka dimenzije 24/18 na podlozi od betona MB15 – nabavljeno 12 metara ivičnjaka, a cena po jednom ivičnjaku (čija dužina iznosi jedan metar) sa uračunatim PDV-om iznosila je 2.940,00 dinara. Ukupno je za 12 metara, odnosno 12 ivičnjaka, izdvojeno 35.280,00 dinara.
- Nabavka i postavljanje betonskih ivičnjaka dimenzije 12/18 na podlozi od betona MB15 – nabavljeno 82 metra ivičnjaka, a cena po jednom ivičnjaku (čija dužina iznosi jedan metar) sa uračunatim PDV-om iznosila je 2.520,00 dinara. Ukupno je za 82 metra, odnosno 82 ivičnjaka, izdvojeno 206.640,00 dinara.
Ono što ovde predstavlja problem jeste upravo to što su u ukupnoj ceni za jedan ivičnjak uračunati nabavka i ugradnja što predstavlja dve zasebne radnje i nije moguće precizno odrediti koliko je novca za šta izdvojeno.
Istražujući cene samih ivičnjaka u ponudi nekoliko različitih prodavaca, Velić je došao do toga da se cene bez ugradnje razlikuju od prodavca do prodavca.
Kada su u pitanju betonski ivičnjaci dimenzije 24/18 cena na tržištu kreće se od 960,00 do 2.600,00 dinara po komadu, što nam govori da su nabavka i ugradnja mogli izneti preko dva puta više od cene samo jednog ivičnjaka.
Gotovo ista situacija je i sa betonskim ivičnjacima dimenzija 12/18 gde se cena na tržištu kreće od 680,00 do 2.000,00 dinara po komadu. Upoređujući sa cenom iz ugovora možemo da vidimo da su i ovde nabavka i ugradnja mogli biti više od dva puta skuplji od samo jednog ivičnjaka.

Investiciono održavanje trotoara u ulici Moše Pijade
(radovi izvođeni na potezu Dom kulture – Lili – autobusko stajalište na 3. km, donja strana ulice)
Ove godine je u Boru ponovo vršeno uređivanje trotoara ulice Moše Pijade, a ovoga puta se uređivao trotoar na suprotnoj strani ulice u odnosu na neke ranije godine. Za samo uređivanje izdvojeno je 67.357.680,00 dinara (sa PDV-om), od čega je za nabavku i ugradnju ivičnjaka izdvojeno čak 7.848.000,00 dinara. Za ove radove je u ugovoru dogovoreno da ne bi trebalo da traju duže od 90 kalendarskih dana.
Značajni detalji iz ugovora za investiciono održavnje trotoara u ulici Moše Pijade, kada su nabavka i ugradnja ivičnjaka u pitanju, su sledeći:
- Nabavka i ugradnja belih betonskih ivičnjaka 18/24 sa fugovanjem spojnica belim cementom – nabavljeno 1.400 metara ivičnjaka, a cena po jednom ivičnjaku (čija dužina iznosi jedan metar) sa uračunatim PDV-om iznosila je 4.320,00 dinara. Ukupno je za 1.400 metra, odnosno 1.400 ivičnjaka, izdvojeno 6.048.000,00 dinara.
- Nabavka i ugradnja belih betonskih ivičnjaka 12/18 sa fugovanjem spojnica belim cementom – nabavljeno 500 metara ivičnjaka, a cena po jednom ivičnjaku (čija dužina iznosi jedan metar) sa uračunatim PDV-om iznosila je 3.600,00 dinara. Ukupno je za 500 metra, odnosno 500 ivičnjaka, izdvojeno 1.800.000,00 dinara.
Baš kao i u slučaju prvog ugovora koji smo predstavili, i ovde je nedoumica u tome što su nabavka i ugradnja, kao dve posebne radnje, uračunate u jednu cenu i nije moguće precizno odrediti koliko je novca za šta izdvojeno.
I za ovaj ugovor Igor Velić je kroz analizu predstavio poređenje sa stvarnim cenama na tržištu, gde se i ovoga puta može videti da, iako se cena na tržištu belih betonskih ivičnjaka dimenzije 24/18 kreće od 960,00 do 2.600,00 dinara po komadu, dolazimo do te situacije da su nabavka i ugradnja ovoga puta mogli izneti i skoro četiri puta više od same cene jednog ivičnjaka.
Gotovo da je ista situacija i kada su u pitanju beli betonski ivičnjaci dimenzije 12/18 jer su u odnosu na cene koje tržište nudi (od 680,00 do 2.000,00 dinara po komadu) i za ovu vrstu ivičnjaka nabavka i ugradnja mogle biti četiri puta skuplje od samo jednog ivičnjaka.
Osim informacija o tržišnim cenama ivičnjaka koje je pronašao Velić i naveo u analizi, potvrdu o mogućoj preplaćenosti tokom renoviranja trotoara dobili smo i od lokalnih dobavljača građevinskog materijala.
Prema rečima jednog od lokalnih dobavljača, njegova sumnja odnosi se na iznos novca koji je izdvojen za nabavljenu količinu u oba slučaja. Pored toga, ističe i da je važno da građani budu upoznati s tim koji su tačno tipovi ivičnjaka nabavljeni, jer to direktno utiče na kvalitet izvedenih radova i na procenu opravdanosti uloženih sredstava građana Bora.

O nedoumicama, sumnjama u preplaćenost radova, kao i o tome šta je još zaključio na osnovu analize uređenja trotoara u ulici Moše Pijade, svoje viđenje nam je dao i sam Igor Velić.
Guglanjem i pozivanjem firmi koje proizvode i prodaju ivičnjake lako je doći do realnih tržišnih cena, koje se kreću od oko 960 do 2.000 dinara. To znači da se isti tip ivičnjaka kakav je ugrađen u Boru može naći i za oko 1.000 dinara, dok se u ugovorima o javnim nabavkama pojavljuju cene i preko 2.500 dinara po komadu u zavisnosti od ugovora.
Problem je što u tim nabavkama nije jasno razdvojeno šta je cena nabavke samog ivičnjaka, a šta cena ugradnje, transporta i ostalih radova, gde se postavlja pitanje kako unutar te javne nabavke ove radnje nisu razgraničene, i zato samtram da je postupak netransparentan i vidim deo problema koji može da pokaže na neprofesionalnost rađenja radova.
Iako ugovori precizno definišu ko šta, kako i do kada radi, zbog nekvaliteta radova, uglavnom im je garantni rok 2 godine, vidimo da posle mesec, 2, 6 meseci, imamo propadanje trotoara koje niko ne sanira. Zato se postavlja pitanje da li su ispoštovani svi članovi ugovora koji su potpisani sa gradskom upravom i zašto grad ne traži da se ispoštuje garantni rok i oštećeno popravi.
Na osnovu analize dostupnih ugovora i poređenja sa tržišnim cenama, jasno je da se vrednosti navedene u javnim nabavkama značajno razlikuju od realnih cena ivičnjaka na tržištu. Igor Velić je u analizi ukazao na moguće preplaćivanje, kao i druge netransparentne radnje, što dodatno otežava praćenje načina na koji se troši novac građana Bora.
Iako smo svesni da su trotoari u ulici Moše Pijade uređivani i prethodnih godina, nismo bili u mogućnosti da predstavimo potpune podatke za sve projekte jer su nam iz gradske uprave, osim dva ugovora direktno vezana za ovu ulicu, dostavljeni ugovori koji se odnose na uopšteno održavanje trotoara u Boru i okolnim selima. Time se još jednom potvrđuje nedovoljna transparentnost rada gradske uprave.
Ovaj tekst je izrađen uz finansijsku pomoć Evropske unije.
Za sadržaj ovog videa isključivo je odgovorna organizacija Tebrizam i ni pod kojim uslovima se ne može smatrati da odražava stavove Evropske unije.
Koliko Vam je bio koristan tekst?
Kliknite na zvezdicu kako biste ocenili tekst!
Prosečna ocena 4.5 / 5. Broj glasova: 11
Još uvek nema ocena! Budite prvi koji će oceniti ovaj tekst!