U okviru projekta “Nova generacija digitalnih kampanjera!”, koji realizuje omladinsko udruženje Tebrizam, u prethodnom periodu sprovedeno je online istraživanje “Ček, da li si ti digitalno pismen, tebra?” među 303 mladih Borana kako bi se dobio uvid o nivou digitalne pismenosti mladih u Boru, dobile informacije o razumevanju pojma digitalne pismenosti kao i u kojoj meri mladi koriste digitalne alate za društveni aktivizam i angažovanje u zajednici.
U istraživanju pod nazivom “Ček, da li si ti digitalno pismen, tebra?” je učestvovalo 303 mladih Borana od kojih je bilo 151 (49,8%) muških i 149 (49,2%) ženskih mladih osoba, dok se 3 učesnika izjasnilo kao LGBT+. Kada je u pitanju uzrast, 88 (29%) učesnika istraživanja je imalo između 27 i 30 godina, 87 (29%) je imalo između 19 i 22 godine, 75 (25%) je imalo između 15 i 18 i 53 (17%) imalo između 23 i 26 godina.
Tri najznačajnija rezultata istraživanja!
Kao prvi, od tri najznačajnija rezultata ovog istraživanja, izdvojili su se odgovori na pitanje “Da li si ikada koristio/la digitalne alate za angažovanje u aktivizmu ili volontiranju?”.
Na ovo pitanje 191 (63%) mladih odgovorilo je da nikada nisu koristili, ali su čuli za digitalne alate za angažovanje u aktivizmu i volontiranju, 85 (28%) je istaklo da su koristili par puta digitalne alate za angažovanje u aktivizmu ili volontiranju, samo 27 (9%) učesnika je reklo da redovno koriste digitalne alate za aktivizam/volontiranje.
Naredni značajan rezultat istraživanja “Ček, da li si ti digitalno pismen, tebra?” dobijen je na osnovu odgovora mladih iz Bora na pitanje “Koje medije najčešće pratiš?”.
Od ponuđenih odgovora: televizija, radio, novine, internet portal, društvene mreže od 303 učesnika, 273 (41%) mladih je reklo da prati društvene mreže, 208 (32%) je istaklo da prati internet portale, a 104 (16%)mladih je istaklo da prati televizju, dok 45 (7%) mladih ispitanika prati radio, a svega 25 (4%) prati novine.
Poslednji značajniji rezultat istraživanja predstavljaju odgovori na pitanje “Ako poseduješ neke digitalne veštine, navedi konkretno koje?”.
0d 303 učesnika istraživanje 118 njih su odgovorili da ne poseduju digitalne veštine.
Neki od ostalih odgovora: Kreiranje i editovanje videa i fotki, funkcionisanje na društvenim mrežama, korišćenje office alata, Microsoft Office Paket, neki programski jezici, Digitalno crtanje, Video edit, Upravljanje društvenim mrežama, Obrada video i foto sadržaja, odrzavanje racunarskih sistema, pravljenje sajtova, kodiranje u C, C# i C++ programskim jezicima, Lightroom, Photoshop, Web dizajn, Excel, upravljanje podacima i sl.
Ukratko ste se mogli upoznati sa tri najznačajnija rezultata, dok sadržaj celog istraživanja “Ček, da li si ti digitalno pismen, tebra?” možete pronaći na stranici Publikacije na sajtu www.tebrizam.rs.
Projekat “Nova generacija digitalnih kampanjera!” realizuje se uz podršku regionalnog projekta SMART Balkan – Civilno društvo za povezan Zapadni Balkan kojeg implementira Centar za promociju civilnog društva (CPCD), Center for Research and Policy Making (CRPM) i Institute for Democracy and Mediation (IDM) a finansijski podržava Ministarstvo spoljnih poslova Kraljevine Norveške.