Protesti koji su poslednjih meseci obeležili Srbiju nisu ostali samo na ulicama, stigli su i do školskih dvorišta. Srednjoškolci su se našli u samom centru društvenih dešavanja, preuzeli ulogu blokada i na kratko pretvorili nastavu u potpuno novo iskustvo. To je otvorilo pitanje: koliko su protesti promenili školstvo i na koji način su oblikovali same učenike i nastavnike?

Škola van učionice
Za mnoge učenike, protesti su bili prvi susret sa idejom da njihovo mišljenje može da ima težinu. Umesto da samo ponavljaju lekcije iz knjiga, oni su u praksi učili šta znači solidarnost, kako izgleda zajednička akcija i na koji način se može stati iza svojih stavova. Škola je, makar na kratko, izašla iz svojih zidova i preselila se na ulice, a to iskustvo je za mnoge bilo jače od svake ocene.
Nastavnici pod pritiskom
Sa druge strane, nastavnici su bili u specifičnoj situaciji. Njihov zadatak je da čuvaju kontinuitet nastave, ali i da prepoznaju potrebe i osećanja svojih učenika. Dok su neki strahovali od propuštenog gradiva i lošijih rezultata na maturi, drugi su prepoznali priliku da razgovaraju sa učenicima o društvu, politici i pravu na glas. To je za mnoge nastavničke kolektive bio test: kako ostati profesionalan, a ne izgubiti ljudsku i pedagošku dimenziju?
Raskorak između plana i stvarnosti
Blokade škola i masovni izostanci pokazali su krhkost sistema, koliko brzo plan i program gube smisao kada se učenici okrenu nečemu što doživljavaju kao važnije od gradiva. Za maturante je to donelo stres i nesigurnost, dok je za mlađe učenike bio snažan osećaj da su deo nečega što nadilazi školu. Taj raskorak je suštinsko pitanje: da li škola ide u korak sa stvarnošću u kojoj mladi žive?
Šta su mladi zapravo naučili?
Izvan testova i pismenih zadataka, protesti su učenike naučili lekcijama koje se ne ocenjuju: kako se brani stav, šta znači biti deo zajednice i koliko je važno da se ne ćuti pred problemima. I dok su neki roditelji brinuli o ocenama i propuštenom gradivu, mnogi mladi su iz protesta izašli sa osećajem samopouzdanja i spremnosti da se bore za ono što im je važno.

Škola pred izazovom
Protesti su pokazali da školstvo nije izolovano od društva već da je ono deo istog konteksta i krize kroz koje prolazimo. Srednjoškolci su poslali jasnu poruku da žele obrazovanje koje je povezano sa stvarnim životom, a ne sistem koji ih samo uči napamet. U tom smislu, protesti nisu samo poremetili nastavu – oni su razotkrili šta mladima nedostaje u školi i koliko žele da budu deo društvenih promena.
Ako ništa drugo, jasno je da su srednjoškolci ovom generacijom protesta otvorili novu temu: da li je škola spremna da prati svoje učenike ili će nastaviti da ih gubi onog trenutka kada život postane važniji od udžbenika?
Koliko Vam je bio koristan tekst?
Kliknite na zvezdicu kako biste ocenili tekst!
Prosečna ocena 5 / 5. Broj glasova: 1
Još uvek nema ocena! Budite prvi koji će oceniti ovaj tekst!