Nevladine organizacije, udruženja, neformalne grupe, ovo su pojmovi koji su veoma strani gotovo svim mladim osobama, ali se nepoznavanje ovih pojmova naročito uočava kod srednjoškolaca. Da je to zaista tako, utvrdili smo i kroz realizaciju fokus grupe sa dvanaest srednjoškolaca iz dve borske srednje škole.
Da bi uopšte srednjoškolci, ali i svi mladi, mogli da znaju šta su nevladine organizacije, kako funkcionišu i koja je njihova svrha, mladima bi upravo o tome trebalo mnogo češće da se govori kroz različite kanale komunikacije i institucije.
Upravo je cilj ove fokus grupe bio da od samih srednjoškolaca, koji su jedan veći deo mladog sveta u Boru, saznamo koliko su oni uopšte upoznati sa nevladinim organizacijama, čujemo određena mišljenja i njihovo poznavanje NVO sektora i nevladinih organizacija, kao i to koliko su spremni da učestvuju u aktivnostima ili budu deo određenih nevladinih organizacija.
Tokom fokus grupe dotakli smo se dosta različitih tema i dobili neke veoma značajne informacije koje će biti značajne kako drugim mladima, tako i pre svega organizacijama za mlade.
Kao veoma značajna informacija sa ove fokus grupe izdvaja se činjenica da je samo dvoje od dvanaest srednjoškolaca znalo šta znači skraćenica NVO, a osim toga većini učesnika fokus grupe nije bilo jasno čime se to tačno organizacije/udruženja bave.
Srednjoškolci nisu bili sigurni da li poznaju određene omladinske organizacije, kako u samom Boru, tako i na nivou cele zemlje. Osim toga, postoji nekoliko razloga zbog kojih mladi ne bi bili deo neke organizacije a kao glavne razloge naveli su da su im potrebne dodatne informacije o organizacijama, smatraju da imaju premalo vremena ali i volje za neke promene, dok je pojedincima prepreka i strah od nepoznatog.
Gotovo ni jedna mlada osoba sa fokus grupe nije iznela konkretan odgovor na pitanje kakvo im je mišljenje o nevladinim organizacijama, što dodatno potvrđuje tezu koliko im je ovaj pojam stran. Veoma značajan detalj je i da se srednjoškolcima u školama ne priča dovoljno o nevladinim organizacijama, ali ono što je još zabrinjavajuće, informacije ne dobijaju ni kroz parlamente škola.
Zbog ovakve situacije želeli smo da od srednjoškolaca čujemo kako se informišu za neke aktivnosti koje organizuju nevladine organizacije.
Kada je reč o informisanju putem škole, o tome šta rade nevladine organizacije, koje događaje i aktivnosti organizuju najčešće dobiju informacije putem imejla ili preko Viber grupa, a tu je i Teams. Najviše informacija o određenim događajima i aktivnostima ipak dobijaju putem društvenih mreža.
Osim informisanosti, interesovanje samih učesnika fokus grupe za aktivnosti nevladinih organizacija, kao i sam sadržaj tih aktivnosti, uticali su na to da nažalost dosta mladih nisu učestvovali na radionicama, volonterskim i humanitarnim akcijama, edukacijama koje NVO organizuju.
Na osnovu fokus grupe koju smo sproveli sa srednjoškolcima, definitivno je da su premalo obavešteni o nevladinim organizacijama što automatski povlači i njihovo slabije interesovanje za bilo šta što nevladine organizacije rade.
Ono što je pre svega veoma važno, škole kao institucije bi trebalo da predstavljaju što podsticajnije okruženje kada je u pitanju aktivizam mladih kroz različite nevladine organizacije, jer je osim formalnog sve više značajnije neformalno obrazovanje, takođe pojam koji je našim srednjoškolcima još uvek izuzetno nepoznat.
Nepoznavanje toga šta su nevladine organizacije, mnogim mladima uskraćuje različite mogućnosti i mlade osobe nisu ni svesne kakve sve benefite svaka nevladina organizacija može da ponudi, kao i kako se kroz rad nevladinih organizacija mogu izboriti za svoja prava ili promeniti svoje okruženje.
Koliko vi poznajete rad nevladinih organizacija i znate li šta je njihova uloga u društvu?