Jasno je da bezbednost mladih u saobraćaju u Boru nije baš na najboljem nivou. Sve češće se dešavaju neka neprijatna iskustva, saobraćajne nezgode lakšeg ili težeg tipa, a neke ulice u samom gradu nisu baš najbezbednije za šetnju ili svakodnevno kretanje bilo da je to na putu do škole ili pak izlazak u kafiću. O neprijatnim iskustvima i raznim drugim situacijama u kojima su se našli kao učesnici u saobraćaju, porazgovarali smo sa nekoliko mladih Borana!
Kao mladi u saobraćaju, često se susrećemo sa rizičnim situacijama u kojima mi kao učesnici u saobraćaju možemo lako da budemo povređeni, kako zbog naše nepažnje, tako i nepažnje drugih, ili pak nepreglednih saobraćajnih elemenata na putu i ulicama. O nekim situacijama sa kojima se svakodnevno susrećemo ćutimo iz razloga jer postoji verovatnoća da nećemo biti shvaćeni na pravi način i da se ništa po tom pitanju neće promeniti.
Ovim putem smo razgovarali sa četiri mlade osobe iz Bora različitih polova, starosne dobi i uloge u saobraćaju, koje su podelile svoje mišljenje o borskom saobraćaju, ali su takođe i ispričali svoja neprijatna iskustva koja su im se desila u saobraćaju:
- Sagovornik 1: momak, 19 godina, pešak;
- Sagovornik 2: devojka, 27 godina, vozač;
- Sagovornik 3: momak, 22 godine, vozač;
- Sagovornik 4: devojka: 17 godina, pešak.
Da li si ikada imao/la neprijatno iskustvo u saobraćaju u kojem si bio/la ugrožen/a? Šta se tu desilo? Ko je bio kriv u toj situaciji?
Na početku smo želeli da saznamo kakva su to neprijatna iskustva u saobraćaju u našem gradu doživeli naši sagovornici i šta je konkretno usledilo da do takvih iskustava dođe.
(Kliknite na prvu sliku kako biste pročitali odgovore)
Šta to treba da se promeni u gradu kako bi se ti kao učesnik u saobraćaju osećao/la bezbednije?
Nakon toga svaki sagovornik dao je određeni osvrt na to šta bi trebalo promeniti u Boru kako bi se oni kao učesnici u saobraćaju osećali bezbednije.
(Kliknite na prvu sliku kako biste pročitali odgovore)
Šta su najčešći uzroci saobraćajnih nezgoda i kako to može da se smanji ili totalno eliminiše?
Zatim smo se dotakli i nekih najčešćih uzroka saobraćajnih nezgoda i čuli određene predloge kako bi ti uzroci mogli da se umanje ili u potpunosti regulišu.
(Kliknite na prvu sliku kako biste pročitali odgovore)
Znaš li otprilike koliko kružnih tokova ima u Boru? Kako ti se čine ti kružni tokovi? Jesu li praktični u gradu? Imaš li neka iskustva sa njima?
Saznali smo i to kakvo je mišljenje naših sagovornika o funkcionalnosti kružnih tokova u saobraćaju u Boru.
(Kliknite na prvu sliku kako biste pročitali odgovore)
Kakva je tolerancija drugih vozača prema tebi kao početniku? (pitanje za vozače)
Vozači su nam predstavili kako to oni iz svog ugla vide toleranciju drugih učesnika u saobraćaju u Boru prema njima.
(Kliknite na prvu sliku kako biste pročitali odgovore)
Kada se vraćaš iz škole ili iz kupovine oko tri po podne, kada se ljudi najčešće vraćaju sa posla, koliko dugo čekaš na pešačkom prelazu kako bi ti neko stao da pređeš ulicu? (pitanje za pešake)
Svoj ugao gledanja dali su i pešaci gde su se osvrnuli na najudarniji period saobraćaja u tri sata posle podne i to koliko je njima vremena potrebno da u tom periodu pređu ulicu u određenim delovima grada.
(Kliknite na prvu sliku kako biste pročitali odgovore)
Neka poruka za kraj
Za kraj su naši sagovornici poslali i poruku svim učesnicima saobraćaja u Boru u nameri da kolektivno obratimo pažnju na svakog od nas kada se nađemo na ulici i učinimo boravak na ulici što bezbednijim.
(Kliknite na prvu sliku kako biste pročitali odgovore)
Iz priloženih odgovora naših mladih sagovornika jasno je da se svako od njih susreo najmanje sa jednom neprijatnom situacijom u saobraćaju u Boru, da se čak išlo do toga da je jedan od sagovornika i fizički napadnut iako je kao pešak već bio ugrožen na ulici u datoj situaciji. Ovo nam govori da su takve situacije u Boru česta i nažalost normalna pojava što polazi kako od nepažnje, tako i od oholosti i nemarnosti učesnika u saobraćaju.
U saobraćaju u Boru postoje problemi oko kojih se dele ista mišljenja – nepažnja vozača, ali i pešaka, prebrza vožnja, određena netolerancija, vožnja pod uticajem alkohola i psihoaktivnih supstanci koje se često mogu primetiti kod mlađih vozača.
Došlo se do zaključka da bi sve uzroke saobraćajnih nezgoda mogao rešiti povećani nadzor saobraćajne policije jer je trenutna situacija u saobraćaju jasna potvrda toga da nadležni svoj posao ne obavljaju na najbolji način.
Naravno, osim nadležnih i sami vozači su ti koji bi morali da imaju mnogo veću svest o tome kakvo je njihovo učešće kada se nalaze na ulicama.
Ovo su neki dugogodišnji problemi s kojima se mi kao učesnici u saobraćaju svakodnevno nosimo. Broj saobraćajnih nesreća se iz godine u godinu povećava, dok su saobraćajne nezgode, manji ili veći udesi sve učestaliji i na dnevnom nivou. Iz intervjua sa našim omladincima možemo zaključiti da su nove generacije vozača sve neodgovornije, dok iz prethodnih tekstova koje smo objavili na našem portalu, možemo videti da su i putevi u Boru i u okolini Bora sve lošiji.
Čija je ovde ipak greška? Da li je to sve ipak samo do vozača ili su razlozi nekih neprijatnosti i nesreća ipak loša saobraćajna infrastruktura? Pišite nam u komentarima šta vi mislite o tome?
Rad medija Tebrizam podržava Švedska u okviru programa Beogradske otvorene škole „Mladi i mediji za demokratski razvoj“.